Brecht'in Sinema Filmleri


ÜÇ KURUŞLUK OPERA


Üç Kuruşluk Opera (İngilizcesi: The Threepenny Opera, Almancası: Die Dreigroschenoper) Alman tiyatro yazarı Bertolt Brecht'in yazdığı ve besteci Kurt Weill'ın müziklerini bestelediği müzikal tiyatro oyunudur. Brecht ve Weill "Üç Kuruşluk Opera" için çevirmen Elisabeth Hauptmann tasarımcı Caspar Neher ile birlikte çalıştılar. Oyun John Gay ve Pebusch'un 18. yüzyıl İngiliz Balad operası Dilenciler Operası'nın bir uyarlamasıdır. Kapitalist bir dünyaya Marksist bir eleştiri getiren oyun ilk kez 31 Ağustos 1928'de Berlin'deki Theater am Schiffbauerdamm'da sahnelendi.
Belli belirsiz çağdışı bir Viktorya dönemi Londra'sında yer alan oyun ahlaki açıdan çökmüş, suçlu bir anti-kahraman olan Macheath'a odaklanır.
Oyun 1931 yılında Georg Wilhelm Pabst tarafından sinemaya uyarlanmıştır. Rudolf Forster, Carola Neher, Reinhold Schünzel gibi oyuncular filmde rol almıştır.
Brecht'in epik tiyatro kurma yolundaki ilk çabalarından biri olan "üç kuruşluk opera" oyununun beyazperde uyarlamasıdır.Olaylar şöyle cereyan eder:
Sustalı Mackie lakaplı azılı haydut Macheath, küçük hırsızlar çetesi olan çalışanlarının sırtından geçinen bir girişimcidir. Peachum adında bir kapitalistle iş ilişkileri kurar ve onun kızı olan Polly ile sahte bir evliliğe girer.
GALİLEO(GALİLEİ)


Galileo Galilei tam bir tiyatro oyunu havasında kayda alınmış bir film. 1975 yapımı,
senaryosu : Brecht , yönetmeni: Joseph Losey. Film Galileo nun teleskopu bulmasıyla ; Güneşin dünya etrafında değilde , dünyanın güneşin etrafında döndüğünü kanıtlar. Bu buluşarı olayların başlangıcıdır. İncilde yazan dünya merkezciliği ve oluşan buluşlar Kiliseyi ve papayı korkutmaya ve gözleriyle gördükleri gerçekleri inkar etmeye sebep olur. Burada yüksek mevkilerdeki insanların halkı nasıl kandırdıkları gözükmektedir. bu buluşun killise tarafından halka açıklanması dünyayı bir merkez gibi gören ve cennetmişcesine yaşayan köyünde ekinin eken ve toplayan , hayvancılık yapan insanların görevlerinden vazgeçekleri ve vurdum duymazlığın baş göstereceği , üst tabakadakilerde kendilerince üstün saydıkları mevkilerini kaybedeceklerinden korkmaktadırlar. gerçekleri görmek yerine Galileoyu bulduğu keşifleri inkara zorlarlar.
Geri kalanını siz izleyin.Film tam bir söz mücadelesi. Görseliğe önem vermeden 2 saat 15 dk nasıl film izletilir tam dersini verir nitelikte.
KUHLE WAMPE YADA DÜNYANIN SAHİBİ KİM?


Tiyatro sanatının ünlü kuramcılarından olan Bertolt Brecht , ‘’Kuhle Wampe’’ filminin senaryosuna katılarak sinemaya da doğru bir gözle bakmıştır.
Bertolt Brecht; tiyatro ve sinemada, oyuncunun oynadığı karakterin ne önünde ne de arkasında olmaması gerektiğini savunurken, oyuncunun karakteri yanında sunan şekilde olması gerektiğini savunmuştur.
Hollywood sinemasının tipik giriş, gelişme, sonuç kısımlarından oluşan; iyi durumu ver, iyi durumu boz, bozulan durumu düzeltecek kahramanı yarat ve mutlu sonla bitir klişesini değiştirmeye de çalışmıştır. (zamanında) Bu çoğu yönetmenede ilham olmuştur.Filmin yönetmenliğini Slatan Dudow yapmıştır.

"Sıradan bir Alman işçi sınıfı ailesi olan Bönike Ailesinin gündelik hayatı üzerinde gelişen olaylarla birlikte yaşadıkları değişimi anlatan bir film. Epizodik olarak ilerleyen yapısı ve Brecht'in epik kuramının en iyi uygulamalarından biri olması nedeniyle, günümüzde de akademik ve yazınsal pek çok araştırmada değerlendirilmeye alınan az bilinen bir eser."
Kuhle Wampe çağdaşı olan hiçbir filmde görülmesi mümkün olmayan bir gerçekliğe sahip olmakla ünlü.
Bertold Brecht’in senaryosundan Slatan Dudow’un çektiği Kuhle Wampe, Weimer Cumhuriyeti sırasında çekilen tek gerçek komünist film olarak nitelendirilir. Film Nazilerin baskısı sonucu devlet başkanını, adaleti ve dini aşağıladığı savıyla yasaklanmıştı. Kısa bir süre sonra da Brecht ve Dudow ülkelerini terketmek zorunda kalmışlardı.




 
BERBER DÜKKANI

Brecht’in bizzat senaryosunu yazdığı tek uyarlama sinema filmidir. Oyun 1923 yılında Erich Engel ve Brect tarafından yönetilmiştir. Blandine Ebinger, Karl Valentin, Erwin Faber, Kurt Horwitz gibi oyuncular filmde rol almıştır
Filmde Karl Valentin berber dükkanındaki tembel ve bütün gün evde kalıp oynamayı tercih eden bir çıraktır. Oldukça sakar ve beceriksiz bir tiplemedir. Hatta o kadar sakardır ki yanlışlıklı bir müşterinin kafasını bile parçalamıştır. Bir gün berber dükkanındaki malzemeleri başka şeylerle değiştirir ve uzun saçlı isteyen müşterilerinin saçlarını kısacık keser.  O gün Erwin Faber’in canlandırdığı Professor Moras adlı karakterinin de saçlarını mahvetmesiyle olaylar gelişir. Moras nasıl çekici olunabileceğiyle ilgili öneriler veren bir kitabıyla ünlüdür. Ancak Valentin’in kazayla Moras’ın gösterdiği resim yerine komik bir Çinlinin resmini görmesiyle, Moras’ın bütün çekiciliği kaybolur.

MANN IST MANN (1931)
(Adam adamdır)
Yönetmen, Bertolt Brecht, oynayan Peter Lorre.Savaş karşıtı Grotesk bir film.15 dakikadır.Brecht’in tiyatro yapımının ilk belgeselidir.Oyundaki önemli odak noktalarını ve gestusu göstermek için yapılmıştır.






HANGMEN ALSO DIE (1942)




(Cellatlar da Ölür)
Yönetmen Frizt Lang.Yapımcı Arnold Pressburger, öykü Brecht ve Lang.Senaryo; John Wexley.Müzik; Hanns Eisler. (Heydrich’in öldürülüşünü roman formunda değişik bir gözle ele alan bir film).







 DIE GEWEHRE DER FRAU CARRAR (1953)

(Carrar Ana’nın Silahları)
 Yönetmenler , Bertolt Brecht ve Egon Monk.Doğu Almanya, 54 dakikadır.Carrar Ana (Helene Weigel).Brecht’in 1930’larda yazdığı kısa oyundan çekilmiştir.Doğu Alman televizyonu tarafından çekilmiştir.Tek sesli belgesel filmdir.





KURZER FILM (1953)
(Kısa Film)


  Carrar Ana’nın Silahlarının yapımı sırasında Helene Weigel’in çalışanlara şarap ikram ettiği görüntü de dahil olmak üzere kuliste ve sahne arkasında çekilmiş 3 dakikalık otantik çekimdir.

BAY PUNTILA VE UŞAĞI MATTI(1955)
  Yönetmen, Alberto Cavalcanti.Oyundan uyarlama Vladimir Pozner ve Ruth Weiden.Senaryo; Cavalcanti.Müzik; Hanns Eisler.Başrolde Curt Bois.Yapım; Wien Film.Oyunun Avusturya’da yapılan renkli filmdir.








KATZGRABEN (1957)
(Kedi Mezarlığı)
 Yönetmenler, Max Jaap, Manfred Wekwerth.96 dakikadır.Doğu Alman hükümetinin rejimin politik görüşüne uygun bir oyun oynamaları için baskı yapması üzerine Berliner Ensemble ve Erwin Strittmater’in kedi mezarlığını seçmiştir.Emekçi çiftçiler ile toprak ağalarını çatışmalarını ele alan bu oyunda Davud ile Goliat çatışmasına paralel bir konu vardır.

DIE MUTTER (1958)
(Ana)
Doğu Almanya DEFA stüdyoları.Yönetmen Manfred Wekwerth.147 dakikadır.Helene Weigel’in Ana’daki performansı üst düzeydedir.Weigel’in zeka dolu duyarlı ve sıradışı oyunu ile film Brecht’in yapıtları üzerine çevrilen filmler arasında çok önemli bir yerdedir.






MUTTER COURAGE UND IHRE KINDER (1961)
(Cesaret Ana ve Çocukları)
Doğu Almanya 148 dakikadır.Yönetmenler; Peter Palitzch ve Manfred Wekwerth.Brecht’in 1954 Paris Uluslarası Tiyatro Festivlinde en çok beğenilen bu ünlü oyununun Doğu Almanya’daki politik durum nedeniyle 1955’te film çekimini yarım bırakmasına neden olmuştur.Berliner Ensemble’ın bu ünlü yapımı 1960’ta Brecht’in yardımcıları olan Wekwerth ve Palitzch tarafından yine Helene Weigel’in göz kamaştıran oyunuyla ve İngilizce altyazıyla filme çekildi.







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder